سفارت

امیر عبداللهیان : اقدام امروز در سفارت آذربایجان تروریستی نبوده و انگیزه مهاجم شخصی بوده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اقدام امروز در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران تروریستی نبوده و انگیزه مهاجم صرفا شخصی بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب پس از عیادت از مجروحان حادثه سفارت آذربایجان در ایران در بیمارستان شهدای تجریش در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای این حادثه و اطلاع از وضعیت، آیت‌الله رئیسی دستورات اکیدی را صادر کردند جهت رسیدگی به وضعیت و پیگیری قضایی و حقوقی و برخورد جدی با یکایک افرادی که احیانا در این مسیر یا قصوری داشتند و یا نیازمند این است که پیگیری های امنیتی قضایی و انتظامی برای برخورد با مهاجم انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه مهاجم در همان دقایق اولیه توسط عوامل نیروی انتظامی فراجا دستگیر شده و تا ظهر امروز بازجویی ها از او ادامه پیدا کرده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گزارشاتی از وزیر کشور، وزیر اطلاعات ، سازمان اطلاعات خارجی وزارت و دوستانمان در اطلاعات سپاه و همچنین فرماندهی کل فراجا دریافت شد؛ خاطرنشان کرد: امروز من با همکارم آقای جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت و گوی مفصلی را به صورت تلفنی داشتم. در این گفت و گوی تلفنی توافق ما بر این شد آقای سفیر امشب به تهران برگردند و از نزدیک تیم همکاران من در وزارت امور خارجه، مدیرکل اوراسیا، تشریفات و همه همکارانم کمک و تلاش کردند که دو طرف از این مرحله بتوانیم به خوبی عبور کنیم بدون اینکه بهانه ای به دست دشمنان مناسبات خوب دوکشور داده شود.

وی بیان کرد: سرویس های امنیتی ما امروز عصر با هم گفت و گو داشتند آخرین وضعیت و یافته ها از فرد مهاجم و انگیزه وی را به مقامات باکو منعکس کردند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که یافته های همکاران ما در بخش امنیتی و قضایی تا این لحظه نشان می دهد ضارب صرفا انگیزه شخصی داشته است و انگیزه شخصی او به وضعیتی که برای همسر وی پیش آمده برمی گردد.

امیرعبداللهیان افزود: درباره اینکه آیا همسر وی در کشور آذربایجان به سر می برد و این فرد ماه ها است که نتوانسته با همسرش تماس بگیرد یا انگیزه دیگری دارد بخش های ذیربط ما در حال بررسی هستند. اما نحوه عملیات از نظر دستگاه های امنیتی و انتظامی تایید کننده این است که این یک عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده است یک اقدام باانگیزه شخصی بوده که مشابه این وضعیت تاکنون در سال های گذشته برای دیپلمات های ما در عراق و لندن و پکن پیش آمده است.

وزیر امور خارجه گفت: هنوز خیلی دور نیست وضعیت مشابهی که برای دیپلمات روسی در یک کشور همسایه ما رخ داد.

وی افزود: ضمن اینکه از طریق دستگاه های ذیربط امنیتی و دستگاه قضایی براساس دستور رئیس جمهور و مسئولیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشور دارد اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به برادرم جیحون بایراموف تاکید کردم که در تماس با یکدیگر و مشورت هایی که دادیم مانع از این شویم که این اقدام تلخ و شوک آور بر وضعیت دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران و بر وضعیت مناسبات تاثیر سویی را بر جای نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی پارلمانی آقای نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ریاست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را بر عهده دارند و همچنین آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از طریق تماس با مقامات ذیربط پارلمانی و هم دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و هم از طریق تماس های تلفنی که برقرار کردند تلاش کردند مراتب تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به نحو مقتضی منعکس کنند.

وزیر امور خارجه گفت: سفارت و اقامتگاه دیپلمات های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داده خانواده ها را هم تحت تاثیر قرار داده است. مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: اما برای انتقال پیکر دیپلماتی که فوت شدند و بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت در تهران از طریق همکارانمان با آقای سفیر و خود من با وزیر امور خارجه آذربایجان در تماس هستیم و امیدوار هستیم بهترین و مناسبترین تصمیم اتخاذ شود.

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

گاز

حادثه انفجار گاز در بوکان

انفجار گاز در بوکان یک مصدوم و بیش از یک میلیارد تومان خسارات مالی برجای …

اشنویه

پیکر ۳ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات اشنویه پیدا شد

ارومیه- رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور از پیدا شدن پیکر بی جان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *