آخرین جزئیات و بررسی ابعاد حادثه در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

 پس از حمله مسلحانه صبح امروز هفتم بهمن ماه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و دستگیری فرد مهاجم، پیگیرهای انتظامی و امنیتی به منظور بررسی ابعاد همه جانبه آن توسط نهادها و دستگاه های مختلف آغاز شده است.

به گزارش بتیسن نیوز به نقل از  ایرنا، هشت صبح امروز یک مهاجم مسلح به سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. اندکی پس از تیراندازی فرد مسلح، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که با سرعت عمل پلیس، فرد مهاجم بلافاصله دستگیر شد و تحقیقات از وی ادامه دارد.

سردار «حسین رحیمی» اعلام کرد که این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است که در تحقیقات اولیه، فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

ساعت ۱۱و ۴۴ دقیقه – قاضی محمد شهریاری درباره جزئیات بیشتر این حادثه اظهار داشت که ساعت هشت صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به‌کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود که پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است. همچنین در تحقیقات اولیه، متهم مدعی شده است که فروردین ماه امسال همسرم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.

قاضی شهریاری در ادامه بیان انگیزه فردمهاجهم به سفارت جمهوری آذربایجان گفت که در مراجعه های مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در این سفارتخانه حضور دارد که حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشنیکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

سرپرست دادسرای امور جنایی ادامه داد که فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است. ما به‌محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس آگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و اکنون پرونده در حال رسیدگی است.

ساعت ۱۲و ۲ دقیقه سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یک نفر شده، این اقدام را شدیدا محکوم کرد.

ناصر کنعانی با تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت جمهوری آذربایجان، اظهار داشت که نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون در حال بازجویی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده که با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است،بنابراین با توجه به‌ ورود فوری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می‌شود رسانه‌ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی‌ها در این رابطه اجتناب کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد، اطلاعات دقیقتر در این خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

ساعت ۱۳و ۵۶ دقیقه- حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزیران خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را بررسی کردند.

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است.

تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ شده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

ساعت ۱۶ و ۱۱ دقیقه عصر- مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: نشانه‌های بیشتر از انگیزه شخصی مهاجم سفارت جمهوری آذریایجان به دست آمده است و این متهم فروردین شکایت‌ مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده در ارومیه ثبت کرده است. بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده و همسر وی اهل باکو بوده است.

پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته می شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری آذربایجان پیگیری می کرده است.

در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری آذربایجان می رود و دیگر برنمی گردد.

واکنش های خارجی به اقدام مسلحانه در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در ساعات اولیه در خبری به نقل از وزارت امور خارجه این کشور، با اشاره به حادثه حمله مسلحانه صبح امروز نوشت که یک فرد مسلح به اسلحه کلاشینکف به پست امنیتی سفارت حمله کرد و مسئول نگهبانی سفارت در این حمله جان باخت.

براساس این بیانیه، دو محافظ دیگر این سفارت هم در جریان این حمله زخمی شدند که وضعیت آنها رضایتخش است. این رسانه جمهوری آذربایجان در خبر به هویت یا ملیت فرد جان باخته و مجروحان این حادثه اشاره نکرده است اما نوشت که جزییات این حمله در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی در این خصوص به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در حساب رسمی کاربری خود در توئیتر نوشت حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنیم.

مولود چاووش‌اوغلو با ابراز همدردی با خانواده فرد جان باخته در این حادثه که تبعه جمهوری آذربایجان است، نوشت: جمهوری آذربایجان تنها نیست.

در ادامه ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به این حادثه اعلام کرد: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان – که در آن یک مامور امنیتی جان باخت – شوکه شده‌ایم و به جمهوری آذربایجان تسلیت می گوییم.

جورج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در باکو نیز با موج سواری بر حادثه صبح امروز در تهران، در صفحه توئیترش نوشت: سفارت اسرائیل همبستگی خود با مردم (جمهوری) آذربایجان را در این لحظات سخت ابراز می دارد.

لیور هایات سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی هم کمی بعد در همین رابطه در صفحه توییترش نوشت: از حمله به سفارت (جمهوری) آذربایجان در تهران که در آن یک مسئول امنیتی سفارت کشته شد، شوکه و غمگین شدیم و به مردم و دولت آن کشور تسلیت می گوییم.

مهربان علی اف معاون اول رئیس جمهوری آذربایجان هم در صفحه اینستاگرام خود ، مدعی شد که اقدام مسلحانه در سفارت آن کشور در تهران یک “حمله تروریستی” بوده است.

جعفر حسین زاده رییس نمایندگی جمهوری آذربایجان در ناتو نیز در توییتر خود با اشاره به این حمله نوشت: در ۲ سال اخیر، ۵ حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان انجام شده است. ما اجرای کامل کنوانسیون وین از سوی کشور میزبان را خواستار هستیم.

آنی بویلون سفیر فرانسه هم واکنش داد که ما عمیقا از حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان ناراحت هستیم.

یالچین توپچی رییس مشاوران رییس جمهور ترکیه، سفیر انگلیس در باکو، رییس شورای کهنسالان سازمان کشورهای ترک‌زبان و … از دیگر مقامات و نهادهایی بودند که به این حمله واکنش نشان دادند.

الهام‌ علی‌اف رییس جمهور جمهوری آذربایجان هم بررسی تحقیقات درباره حادثه تیراندازی صبح امروز که وی آن را «حمله تروریستی» به سفارت این کشور در تهران خواند، خواستار شد و از ایران خواست تا افراد مسئول را مجازات کند.

علی‌اف در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت ما در تهران را به شدت محکوم می‌کنم. من به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسکروف اورخان رضوان اوغلو که در جریان این حمله و در حین اطمینان از امنیت سفارت و کارمندان آن کشته شد را تسلیت می‌گویم.»

وی افزود: «ما خواستار رسیدگی سریع به اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگانی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

آیهان حاجی زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در مصاحبه با شبکه خبری تی آر تی ترکیه، مدعی شده است که مسئولیت این حمله و حفاظت از سفارت، متوجه ایران است.

این سخنگو همچنین از تخلیه سفارت و انتقال کارکنان سفارت به جمهوری آذربایجان خبر داد.

احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان

بدنبال این اقدام مسلحانه «سیدعباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به وزارت امور خارجه کشور میزبان احضار شد.

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

گاز

حادثه انفجار گاز در بوکان

انفجار گاز در بوکان یک مصدوم و بیش از یک میلیارد تومان خسارات مالی برجای …

اشنویه

پیکر ۳ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات اشنویه پیدا شد

ارومیه- رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور از پیدا شدن پیکر بی جان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *