تلاش خیرین مهاباد برای احداث مرکز دیالیز

به گزارش  بتین نیوز صبح امروز جلسه‌ای با حضور خیرین شهرستان مهاباد در تالار وحدت شهردای مهاباد به منظور فراهم کردن مقدمات از سر گیری احداث ساختمان دیالیز برگزار گردید.
اواسط دهه گذشته خیرین شهرستان ساخت مرکز دیالیز مجهز را برای رفع نیاز شهرستان در دستور کار قرار دادند و بعد از برآورد هزینه و برگزاری جلسه، فردای آنروز احداث ساختمان انجام شد و در نهایت فونداسیون ساختمان تکمیل گردید.
دولت در این برهه تصمیم به واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی می‌کند و بر این اساس ساخت مرکز دیالیز در شهرستان مهاباد رها می‌گردد.
با گذشت نزدیک به 7 سال و عبور از چند بحران که جدیترین آن کرونا بود، واگذاری احداث ساختمان به بخش خصوصی از دستور کار خارح می‌شود، هرچند روند احداث مراکز دیالیز تنها بر روی کاغذ می‌ماند.
آنچه مسلم است، دولت اعتباری برای ساخت مراکز جدید تخصیص نداده و شهرستان مهاباد نیاز مبرمی به مرکز دیالیز دارد.
دهه هفتاد شمسی مهاباد دارای 6 دستگاه دیالیز در یکی از بخش‌های جانبی بیمارستان مهاباد بود و اکنون با گذشت 3 دهه، توسعه فضای آن انجام نشده و دستگاه‌های دیالیز این بخش به 24 مورد رسیده است.
درحال حاضر مرکز دیالیز مهاباد با مشکلات جدی فضای نامافی، فرسودگی تجهیزات و افزایش شمار بیماران دیالیزی روبروست و همین امر توجه خیرین مهاباد را برای از سر گیری احداث مرکز دیالیز جدید معطوف کرده است.
صبح امروز نشستی با حضور مسوولان شهرستان و جمع کثیری از خیرین سلامت این شهرستان برگزار گردید تا با مشارکت خیرین مقدمات تکمیل پروژه فراهم گردد.
دکتر امید صادق امیری رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد در این جلسه اظهار کرد: هزینه تمام شده یک جلسه دیالیز 952 هزار تومان است و هر بیمار دیالیزی هر هفته 3 بار بمدت 4 ساعت به دستگاه دیالیز وصل شود، در این شرایط که بیماران بخش عمده‌ای از زندگی خود را در مرکز دیالیز سپری می‌کنند، ایجاد فضایی استاندارد، سالم و دلنشین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه هزینه دیالیز برای بیماران رایگان است، افزود: در سال 1401 حدود 15 میلیارد تومان برای بیماران دیالیزی شهرستان هزینه شده است.
حسن عباسی فرماندار مهاباد نیز در این جلسه ضمن تقدیر از نقش خیرین برای توسعه فضاهای درمانی شهرستان و خدمات آنها در دوران کرونا، اظهار کرد: ارائه خدمات درمانی و پزشکی در شهرستان مهاباد در چند حوزه شامل احداث بیمارستان، توسعه زیرساخت‌ها، خانه بهداشت، مراکز سلامت و ایجاد پایگاه‌های اورژانس در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: اگرچه تأمین نیازهای درمانی شهرستان در اولویت قرار دارد، ولی گستردگی و فراگیر بودن آن نیاز به مشارکت خیرین را ضروری کرده است.
عباسی تصریح کرد: علاوه بر ساخت ساختمان، نیازمند توسعه و نوسازی تجهیزات نیز هستیم.
فرماندار مهاباد در پایان اضافه کرد: ساخت بیمارستان 350 تختی مهاباد با تزریق 300 میلیارد تومان از سر گرفته شده و فاز دوم بیمارستان تأمین اجتماعی نیز بزودی آغاز می‌گردد.
حمید هدایت‌فر رییس شورای خیرین سلامت مهاباد نیز در این جلسه اظهار کرد: مرکز دیالیز، خانه دوم بیماران دیالیزی است و بر هیمن منظور قرار بود سال 1395 مرکز جدید دیالیز مهاباد با ظرفیت 40 تخت عادی و 4 تخت ویژه در فضای 1 هزار و 300 متری احداث شود که قابل توسعه را هم داشته باشد.
وی افزود: استقبال خوبی از این طرح صورت گرفت، برآورد هزینه این پروژه نیز 2.5 میلیارد تومان تخمین زده که در نهایت با بداقبالی نیمه کاره رها شد.
هدایت‌فر تصریح کرد: درحال حاضر باید پروژه بر اساس آئین‌نامه‌های جدید مهندسی برآورد هزینه شود و شورای خیرین سلامت آمادگی دارد، این پروژه را از سر بگیرد.
به گزارش هاژه، بعد از جلسه خیرین حاضر در جلسه مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب تعیین شده واریز کردند و شورای شهر مهاباد نیز 200 میلیون تومان برای ساخت این مرکز تقبل کرد.
در این جلسه در مجموع 600 میلیون تومان برای ساخت این مرکز جمع‌آوری شد و به گفته رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مهاباد برای ساخت این مرکز حدودا 15 میلیارد تومان نیاز است.

خبرنگار: هلاله سیدامینی

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

«خدر رش‌احمدی» هنرمند مهابادی درگذشت

مهاباد/بتین نیوز/ ١٨ آبان ماه «خدر رش‌ احمدی» هنرمند عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما دار …

مجلس

طرح اسیتضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام وصول می‌شود

«محمودزاده» نماینده مهاباد در مجلس: طرح اسیتضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام وصول می‌شود «محمودزاده» نماینده مهاباد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *