ویروس اومیکرون

اومیکرون، ویروس ناشناخته را بیشتر بشناسیم

اومیکرون، ویروس ناشناخته را  بیشتر بشناسیم

پاسخ به سوالات درباره امیکرون در مصاحبه با مرزنگ کارشناس مسئول واحد آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت بوکان

اومیکرون چیست؟
ویروس امیکرون نوع جدید و جهش یافته‌ای از ویروس کروناست که اولین بار در اواسط نوامبر سال ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی کشف و گزارش شد. اعتقاد بر این است که در این گونه جدید از ویروس؛ جهش‌های زیادی رخ داده است و هم اکنون سویه غالب این بیماری در موج ششم پاندمی کرونا می باشد.

نشانه ها و علایم کرونا اومیکرون چیست؟
در بیماران علامت دار طیف گسترده ای از علایم تنفسی و غیر تنفسی می تواند نشانه های آغاز بیماری باشد و در این میان علایم شبه سرماخوردگی شایع‌ترین آنهاست:
سردرد-آبریزش بینی-عطسه-خستگی-گلو درد

دوره کمون بیماری چند روز است؟
به طور کلی دوره نهفتگی (کمون) کووید ۱۹ از ۲ روز تا ۲ هفته متغیر است. به نظر می رسد دوره کمون امیکرون در مقایسه با انواع قبلی کرونا کوتاه‌تر شده و افراد بعد از ورود ویروس، در زمان کوتاه‌تری به مرحله واگیری و علامت دار شدن می رسند.

از چه زمانی یک بیمار می تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند؟
از ۴۸ ساعت قبل از شروع علایم بیماری، یک بیمار می‌تواند انتقال دهنده ویروس به دیگران باشد. به طور معمول این انتقال دهندگی از ۱۰ الی ۱۴ روز بعد از شروع علایم می‌تواند ادامه داشته باشد و در برخی از بیماران به ویژه کسانی که به بیماری شدید و عوارض ریوی دچار شده‌اند تا سه هفته و بیشتر هم ممکن است ادامه داشته باشد.

آیا کودکان نیز در معرض خطر ابتلا و عوارض امیکرون قرار دارند؟
همه گروه‌های سنی از جمله کودکان در صورتی که در معرض ویروس کرونا (عموماً قطرات تنفسی آلوده) قرار گیرند، احتمال ابتلا به عفونت و بیماری وجود دارد. در جهش های اخیر تمایل ویروس به دستگاه تنفسی انسان بالاتر رفته و خطر بیشتری کودکان را تهدید می‌کند.

 

 

چرا امیکرون خطرناک است؟
اگرچه شدت امیکرون به طورکلی در مقایسه با انواع قبلی به ویژه دلتا تا حدی کمتر است ولی سرعت انتقال بالاتر آن و قدرت ابتلای مجدد افراد، احتمال درگیری گروه سنی پایین و افرادیکه واکسن نزده‌اند، باعث می‌شود تعداد زیادی افراد را در مدت زمان کمتری مبتلا کند و درنتیجه اشغال تخت بیمارستان‌ها و تعداد موارد فوت می‌تواند به صورت انفجاری افزایش یابد.

کدامیک از واکسن های موجود توان مقابله با امیکرون را دارد؟
واکسن ها در برابر انواع قبل از امیکرون عملکرد بسیار خوبی داشتند و در برابر امیکرون نیز همچنان عملکرد قابل قبولی دارند. نکته مهم آنست که واکسیناسیون فرد کامل و به‌موقع انجام شود.

راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری امیکرون کدام است؟
اگرچه یکی از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به امیکرون شدید، تکمیل دوره واکیسناسیون (تزریق سه نوبت واکسن) است. اما باید علاوه بر تکمیل دوره واکسیناسیون، اقدامات پیشگیرانه مانند برقراری تهویه مناسب-استفاده از ماسک-شستشوی مکرر دست-خودداری از سفرهای غیرضروری -رعایت فاصله فیزیکی-پرهیز از حضور در فضاهای شلوغ و دورهمی‌ها و تجمعات را به طور فردی و جمعی بکارگرفت.
درصورت ابتلا به امیکرون چه اقداماتی باید انجام شود؟
پس از ابتلا به امیکرون و پیدایش علایم شبیه سرماخوردگی، در روزهای اول، ویروس در بینی و گلو وجود دارد ولی هنوز وارد ریه نشده است و لذا نیاز به انجام سی‌تی‌اسکن ریه در ۵ روز اول نمی‌باشد و از آنجا که امیکرون یک ویروس است ضرورتی برای تجویز آنتی‌بیوتیک ‌ها مانند آزیترومایسین و داکسی ‌سایکلین وجود ندارد و آنتی‌بیوتیک اضافی می‌تواند عوارض گوارشی و پوستی بیشتری را نیز به بیمار تحمیل کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت داشتن علایم زیر لازم است به پزشک اطلاع داده شود:
– کاهش میزان اکسیژن خون کمتر از ۹۴ درصد
– داشتن علایم هشدار بعد از روز ۵ بیماری مانند تب، ضعف و بی‌حالی شدید، تشدید سرفه، تند شدن نبض، خلط خونی، سرگیجه، کاهش هوشیاری، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سردرد شدید، بثورات پوستی و افت فشارخون.

 

خبرنگار: سید سلیمان امام زنبیلی

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

غرق

غرق شدن جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش

جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش غرق شد. به گزارش بتین نیوز، عصر دیروز دوشنبه ۱۳ فروردین …

آموزشی

وشنبه ۱۳ فروردین متأسفانه یک جوان ۱۶ ساله بوکانی

فاطمه رستمی معلم پایه ابتدائی آموزش و پرورش شهرستان بوکان که دارای مدرک کارشناسی IT …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *