چالش های پیش برداشت‌های غیر منصفانه شن و ماسه در بستر زرینه و سیمینه رود

لایه روبی‌های غیر ضروری و به تبع آن برداشت‌های غیر منصفانه شن و ماسه در بستر و حریم زرینه و سیمینه رود نه تنها کمکی به بهبود وضعیت و رفع بحران ناشی از آن نکرده بلکه اثرات چنین عارضه‌ای زیست بوم رودخانه و به تاثیر از آن منطقه را دچار چالش جدی نموده است.

عدم درک صحیح از ماهیت رودخانه‌ها بمثابه عنصری زنده و پویا و خوانشی کج دار و مریز وصرفا ابزاری از آن ، باعث شده که گاها به جای اقدامات کارشناسی و پیش بینی‌های مدبرانه در راستای حفاظت از رودخانه و اکوسیستم وابسته به آن، شاهد دیدگاهی تماما اقتصادی و گاها حیات خلوت کارتل‌های انتخاباتی باشیم. در نتیجه ادامه چنین نگرشی است که شن و ماسه به عناصری تجدید ناپذیر تبدیل شده اند، خواستگاه چندین گونه حیات وحش و آبزیان نابود شده، رودخانه ها تغییر رفتار داده و در اثر دخالت‌های ناموجه انسان حلقه‌های زیستی از هم گسیخته اند.

پیشنهاد اینست که شرکت آب منطقه‌ای و دیگر ارگانهای مرتبط, با احترام به هویت زیستی سیمنه و زرینه رود، بجای صدور مجوزهای غیر ضروری و گاها شبه آمیز و همچنین تعمیق بیشتر بستر و از بین بردن طلای زیستی آن، مطابق اختیارات قانونی به جد با متخلفین برداشت های شن و ماسه برخورد کنند و از طرف دیگر بخشی عمده ای از حریم متصرف شده رودخانه ها را رفع تصرف نمایند.

در اینصورت و با احترام به جایگاه حقوقی و زیستی و بدون نیاز به لایه روبی‌های جهت دار، رودخانه مسیر ذاتی خود را پیدا کرده و حیات گمشده آن دوباره جان میگیرد.

انتهای پیام/م

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

راهپیمایی

حماسه آفرینی بوکانی‌ها در روز جهانی قدس

امروز جمعه همزمان با سراسر جهان اسلام، بوکانی‌ها در روز جهانی قدس برای آزادی قدس …

غرق

غرق شدن جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش

جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش غرق شد. به گزارش بتین نیوز، عصر دیروز دوشنبه ۱۳ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *