قالیچه چیرگ (میش مرغ) در بوکان رونمایی شد

قالیچه ابریشمی و دستبافت منقش به تصویر میش مرغ پرنده در معرض خطر انقراض در بوکان رونمایی شد

 

به گزارش خبرنگار بتین نیوز ، در مراسمی که در موزه مفاخر بوکان و با حضور جمعی از مسئولان و فعالان محیط زیست این شهرستان برگزار شد، قالیچه ابریشمی و دستبافت منقش به تصویر میش مرغ رونمایی شد.

میش مرغ که در زبان کوردی «چیرگ» نامیده می شود  یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است و دشت سووتاو بوکان آخرین زیستگاه این پرنده در ایران شد.

 

 قالیچه ابریشمی و دستبافت منقش به تصویر میش مرغ در ابعاد ۱۲۰ در ۹۷ سانتی‌متر و به صورت سه بعدی طراحی شده تا پرنده به صورت برجسته دیده شود.

این قالیچه توسط یکی از هنرمندان تبریزی و به مدت ۹ ماه بافته شده و نقشه آن با همکاری گروه فرش دانشگاه اراک طراحی و نقاشی آن هم توسط یک هنرمند آلمانی به پروژه اهدا شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان در حاشیه مراسم رونمایی از این اثر به زریان موکریان گفت: هزینه بافت این اثر ارزشمند توسط کمیته بقای هوبرهای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) تامین شده است.

 

به گفته عبدالکریمی این قالی بزودی در بازارهای جهانی به فروش می رسد و سود حاصل از آن دوباره برای بافت قالیچه های مشابه در روستاهای اطراف زیستگاه میش‌مرغ در بوکان هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ۲ سال طول کشید افزود: مجری این پروژه دکتر مرتضی نادری از دانشگاه کوچ (Koç University ) استانبول و کارفرمای پروژه نیز دانشگاه کوچ استانبول ترکیه بود

 

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

راهپیمایی

حماسه آفرینی بوکانی‌ها در روز جهانی قدس

امروز جمعه همزمان با سراسر جهان اسلام، بوکانی‌ها در روز جهانی قدس برای آزادی قدس …

غرق

غرق شدن جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش

جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش غرق شد. به گزارش بتین نیوز، عصر دیروز دوشنبه ۱۳ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *