نزاع و درگیری

نزاع و درگیری،علل و رهکارهای آن

نزاع و درگیری یکی از مصادیق و نمونه های بارز خشونت در جامعه بوده که ضمن جرم بودن آن یک مشکل و یک آسیب اجتماعی نیز محسوب می شود.

قطعا وقوع نزاع و درگیری علت های متفاوتی دارد ولی خشونت و عدم مهارت کنترل خشم و عدم درک درست روابط صحیح اجتماعی است که می تواند به نزاع و درگیری ختم شود.

عوامل فرهنگی و محیطی و فردی در وقوع نزاع و درگیری نقش موثری دارند.

برابر برسی ها علت وقوع بسیاری از نزاع ها ، موضوعات و مسائل بسیار ساده روزمره است به عنوان مثال : تصادفات رانندگی و اعتراض به رانندگی دیگران، اختلافات حساب ، کشاندن موضوعات و اختلافات خانوادگی به بیرون، درگیری های لفظی خصوصا درقشر نوجوان و اوایل جوانی و…

مسلما پدیده نزاع و درگیری خصوصا نزاع های خیابانی ، یکی از دغدغه های شهروندان و برخورد قاطع با آن از مطالبات به حق جامعه از پلیس و دستگاه قضایی است.

بررسی ها نشان داده است بیشتر نزاع ها و خصوصا نزاع های خشن در ساعات نیمه شب و بین نوجوانان و جوانان کم سن رخ می دهد. اینجاست که نباید از نقش کنترلی و نظارتی والدین غافل شد والدین محترم باید رفت و آمد و دوستان فرزند خود را کنترل و برآن نظارت داشته باشند و البته این به معنای محدودیت و برخوردقهرآمیز نیست بلکه این نظارت باید دوستانه و محبت آمیز باشد به نحوی که فرزند به والدین خود اعتماد نماید.

نهادهای فرهنگی نیز باید پای کار بیایند آنها می توانند نقش مثبتی را ایفا نمایند. باید فرهنگ احترام به حقوق شهروندی و نفی خشونت در جامعه ترویج داده شود.

از جمله راهکارهای دیگر می توان به توسعه تاسیسات و مراکز سالم ورزشی و تفریحی رایگان و کم هزینه اشاره کرد تا نوجوان و جوان بتواند به سهولت به آنها دسترسی داشته باشد.

حرفه اموزی عملی و علمی در کنار تحصیل به نوجوانان و خصوصا حرفه اموزی به جوانان باید بیشتر مورد توجه قرارگیرد.

پلیس همیشه با عاملان سلب آسایش مردم قاطعانه و بدون اغماض برخورد نموده و عاملان نزاع ها را دستگیر و با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی نموده است و عزم راسخ انتظامی و دستگاه قضایی شهرستان برقراری امنیت و آرامش برای شهروندان عزیز می باشد.

سرهنگ سلمان حیدری
فرمانده انتظامی شهرستان بوکان

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

راهپیمایی

حماسه آفرینی بوکانی‌ها در روز جهانی قدس

امروز جمعه همزمان با سراسر جهان اسلام، بوکانی‌ها در روز جهانی قدس برای آزادی قدس …

غرق

غرق شدن جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش

جوان بوکانی در رودخانه ساروقامیش غرق شد. به گزارش بتین نیوز، عصر دیروز دوشنبه ۱۳ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *