قاچاق سنجاب ها تهدیدی جدی برای حیات جنگل های زاگرس

در سال‌های اخیر حیات جنگل های زاگرس با شکار بی رویه سنجاب‌ها تهدید می‌شود، حیواناتی که نقش موثری در رشد و توسعه درختان بومی جنگلی دارند.

مد شدن خرید و فروش جانوران حیات وحش جنگل‌های زاگرس در قالب حیوانات خانگی در سال‌های اخیر تهدیدی جدی برای محیط زیست و جنگل‌های منطقه تلقی می‌شود. در این میان، حیات سنجاب‌های زاگرس در تهدید است و با شکار و فروش آن‌ها رشد و گسترش جنگل‌های بلوط زاگرس هم در معرض خطر قرار گرفته اند.

رشته کوه‌های زاگرس با پنج میلیون هکتار جنگل، تقریباً وسعتی معادل ٤٠ درصد از کل جنگل‌های ایران را به خود اختصاص داده و چندین استان غربی ایران را در بر گرفته است.

این جنگل‌ها دارای گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری هستند که در کنار هم اکوسیستم زاگرس را شکل داده اند و از آن جمله می‌توان به حیواناتی مثل سنجاب ایرانی اشاره کرد که به “سنجاب زاگرس” شهرت دارد و نقش بارزی در حفظ اکوسیستم این منطقه دارد.

سنجاب ایرانی که گونه بومی ایران است، در غرب کشور و محدوده زاگرس در جنگل‌های بلوط که معمولاً دارای درختان بلند و کهنسال است زندگی می‌کنند. در استان کردستان پراکنش جنگل های بلوط  بیشتر در شهر های مریوان و کامیاران به چشم می خورد.

این جونده پر جنب و جوش درختان بلند و کهنسال را به درختان کوتاه و پر شاخ و برگ ترجیح می‌دهند اما جمعیت سنجاب ایرانی به علت قطع بی‌رویه بلوط توسط مردم و قاچاق و اسارت بی‌اندازه توسط قاچاقچیان و شکارچیان تهدید می شود.

بلوطستان سالهاست که به همت شخم زدن های گراز و بلوط کاشتن های سنجاب پایدار مانده است این روزها حال خوبی ندارد، هم گراز قربانی شکارچیان شده و هم سنجاب اسیر دست قاچاقچیان و هم بلوطستان نیز رمق ایستادن مقابل آتش افروزان را از دست داده است.

یک نفر رشته ایی سنگ به گردن جانور بخت برگشته گره می زند و به او گردو می‌دهد. حالا هم عکسش را گذاشته برای فروش. او هم بهانه‌های خود را برای فروش سنجاب دارد و می‌گوید: مراقبت و تغذیه سنجاب زمان می‌خواهد و هزینه بر است، در حال حاضر امکان نگهداری اش را ندارم و می‌خواهم و آن را بفروشم.

سنجابی که الان باید لابه لای شاخه‌های سبز بلوط در جنگل‌های زاگرس بالا و پایین بپرد، اکنون اسیر و در قفس است تا دستمایه بازی و سرگرمی انسان‌های خودخواه باشد.

به بهانه تحویل آن به محیط زیست این گونه را از افراد خریداری کرده، از طرفی این کار مورد حمایت قرار می گیرد، آن ها انگار به فکر بقای محیط زیست اند اما سودجویان از این اقدام سوء استفاده کرده و گمان می کنند که این سنجاب ها خریدار دارد و برای زنده گیری آن ها طمع می کنند.

ویسی در باره ی چگونگی زندگی سنجاب ها این گونه می گوید: این سنجاب در مناطقی از رشته کوه‌های زاگرس زندگی می‌کند که هنوز در آن‌ها درختان بزرگ بلوط باقی مانده، زیرا میوه بلوط، غذای اصلی این پستاندار است. آن‌ها میوه‌های بلوط را جمع آوری کرده و در شکاف صخره ها، درون تنه پوک درخت‌ها و به خصوص زیر خاک مخفی می‌کنند به این ترتیب دانه‌هایی که پنهان مانده اند در بهار جوانه زده و درختان جدیدی شکل می‌گیرند.

او می گوید: قاچاق عامل بسیار مهمی در تخریب زیستگاه هاست و از این جهت کارشناسان محیط زیست با حضور در مدارس و حین ماموریت با دیدار چهره به چهره با کشاورزان از عواقب و خطرات پیش رو این موضوع گفته و سعی می کنند که این گونه قاچاق حیوانات را کاهش دهند.

قاچاق سنجاب در استان کردستان در حالی رو به افزایش است که اگر این روند به این صورت ادامه داشته باشد نه تنها جنگل‌های بلوط تخریب می‌شود بلکه نسل سنجاب ایرانی نیز منقرض خواهد شد.

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

ارشاد

پیام تبریک به مناسبت انتصاب ریاست جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بوکان

به گزارش پایگاه خبری بتین نیوز لقمان شهابی صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری …

پادکست ها

پادکست چیست؟

شاید عجیب به نظر برسد اما می­‌توان گفت پادکست رادیویی است که رادیو نیست! پادکست (padcast) یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *