جام جهانی

آرژانتین قهرمان جام جهانی 2022 قطر شد

 

گزارش سرویس ورزشی _ تیم ملی فوتبال آرژانتین با پیروزی مقابل فرانسه قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شد. این بازی در پایان وقت‌های عادی و اضافی سه بر سه تمام شد و آرژانتین در ضربات پنالتی چهار بر دو حریفش را شکست داد.

این بازی همچنین جدال دو ستاره بزرگ دو تیم بود. لیونل مسی در این مسابقه دو گل زد و با قهرمانی در جام جهانی کلکسیون افتخاراتش را تکمیل کرد.

کیلیان امباپه نیز در فینال «هت‌تریک» کرد و با زدن هشت گل برنده کفش طلای مسابقات شد.

آرژانتین بازی را با این ترکیب آغاز کرد: امیلیانو مارتینز، کریستین رومرو، نیکلاس اوتامندی، آنخل دی ماریا، ناهیل مولینا، رودریگو دی‌پائول، انسو فرناندس، الکسیس مک‌آلیستر، مارکوس آکونیا، خولین آلوارس و لیونل مسی.

آرژانتین نسبت به بازی نیمه‌نهایی که با پیروزی ۰-۳ مقابل کرواسی همراه بود فقط یک تغییر داشت. آنخل دی‌ماریا، بال باتجربه آرژانتین که در این تورنمنت با مشکل مصدومیت روبرو بود، بجای لئوناردو پاردس در ترکیب اصلی قرار گرفته است.

تیم ملی فرانسه نیز فینال جام جهانی ۲۰۲۲ را با این ترکیب آغاز کرد: هوگو لوریس، رافائل واران، دایوت اوپامکانو، تئو هرناندز، ژول کنده، اورلین شوامنی، آنتوان گریزمان، آدرین ربیو، عثمان دمبله، کیلیان امباپه و اولیویه ژیرو.

در ترکیب تیم ملی فرانسه به نسبت دیدار نیمه‌نهایی مقابل مراکش دو تغییر صورت گرفته بود: دایوت اوپامکانو بجای ابراهیم کوناته، مدافع لیورپول در ترکیب اصلی قرار گرفته است و آدرین روبیو نیز جایگزین یوسف فوفانا شده است.

نکته دیگر ترکیب فرانسه این است که رافائل واران که گفته می‌شد شاید به دلیل بیماری به این بازی نرسد، در ترکیب اصلی قرار گرفته است.

آرژانتین از همان ابتدا بازی را بهتر و هجومی‌تر آغاز کرد و مزد این نمایش برتر را نیز گرفت. در دقیقه ۲۳ بازی به دنبال خطای دمبله روی دی‌ماریا، داور نقطه پنالتی را نشان داد و لیونل مسی توپ را بر خلاف جهت حرکت هوگو لوریس به تور دروازه رساند.

در دقیقه ۳۶ این دی‌ماریا بود که دروازه فرانسه را روی پاس مک‌آلیستر باز کرد و این نتیجه تا پایان نیمه اول باقی ماند.

این یکی از مسلط ترین نمایش‌های فنی یک تیم برای آرژانتین در فینال‌های جام جهانی بود: بیش از ۶۰ درصد مالکیت توپ، ۶ شوت، ۳ ضربه در چارچوب و دو گل.

در نقطه مقابل فرانسه یک نیمه بسیار ضعیف بدون ثبت حتی یک شوت را سپری کرد. دشان در همان نیمه اول دو تعویض انجام داد و دمبله و ژیرو را بیرون کشید تا نشان دهد که چقدر از عملکرد بازیکنانش ناراضی بوده. نکته دیگر نیمه اول نمایش بسیار ضعیف کیلیان امباپه بود که قبل از بازی تصور می‌شد از تاثیرگذارترین بازیکنان فینال باشد.

اما بخت فرانسه در اواخر نیمه دوم برگشت و دو گل امباپه برای این کشور بازی را به تساوی کشاند و دو تیم به وقت اضافه رفتند.

ستاره‌ای به نام امباپه

بازی تا اواخر نیمه دوم هم با برتری آرژانتین دنبال شد و به نظر می‌رسید که فرانسه شکست را قبول کرده است، اما ستاره‌ای به نام کیلیان امباپه همه چیز را در کمتر از دو دقیقه عوض کرد و در دقایق ۸۰ و ۸۱ دو گل برای فرانسه زد.

بین دو گل امباپه یک دقیقه و ۳۷ ثانیه فاصله بود. این کمترین فاصله بین دو گل در فینال جام جهانی از زمان ثبت داده‌ها توسط شرکت اوپتا (۱۹۶۶) است. او همچنین تعداد گل‌هایش در جام جهانی را به هفت رساند و در رقابت برای کفش طلا از مسی سبقت گرفت.

بازی با همین نتیجه وارد دو وقت اضافه ۱۵ دقیقه‌ای شد. اینجا هم مسی و امباپه به درخشش خود ادامه دادند تا شاهد یکی از جذاب‌ترین فینال‌های تاریخ جام جهانی باشیم.

در حالی که لیونل مسی در دقیقه ۱۰۸ یک گل زد تا به نظر برسد که کار تمام شده است، امباپه بار دیگر دست به کار شد و در دقیقه ۱۱۸ بار دیگر کار را برای فرانسه به تساوی کشاند.

امباپه با این گل تعداد گل‌هایش در جام جهانی را به هشت رساند و برنده کفش طلا شد. او همچنین با رکورد رونالدو، ستاره تیم ملی برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲ مساوی کرد؛ از آن زمان تا کنون بازیکنی نتوانسته بود در یک دوره جام جهانی هشت گل بزند.

امباپه با هت‌تریک در فینال یک رکورد دیگر را هم شکست. گل آخر او در فینال صد و هفتاد و دومین گل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بود. به این ترتیب این جام از رکورد جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۱۹۹۸ که در آن‌ها ۱۷۱ گل زده شده بود، عبور کرد و پرگل‌ترین جام جهانی تاریخ شد.

بازی با همین نتیجه به ضربات پنالتی کشید. امباپه و مسی اولین نفراتی بودند که پشت ضربه پنالتی رفتند و هر دو نفر هم توپ را گل کردند؛ هرچند که ضربه بسیار آرام مسی واقعا نفس‌گیر بود.

در ادامه در حالی که کومان و شوامنی ضربات خود را از دست دادند و موانی ضربه‌اش را برای فرانسه گل کرد، تمام بازیکنان آرژانتین (دیبالا، پاردس و مونتیل) پنالتی‌هایشان را گل کردند و آرژانتین با نتیجه ۲-۴ در ضربات پنالتی قهرمان جام جهانی شد.

انزو فرناندز، بازیکن بیست و یک ساله تیم ملی آرژانتین بهترین بازیکن جوان تورنمنت شد. امی مارتینز، دروازه‌بان این تیم هم که دو ضربه پنالتی را در فینال مهار کرد، دستکش طلایی را برد و به عنوان بهترین دروازه‌بان مسابقات انتخاب شد.

لیونل مسی نیز در پایان هم بهترین بازیکن فینال شد و هم به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت، برنده توپ طلا شد.

این سومین قهرمانی آرژانتین در جام جهانی و نخستین قهرمانی این تیم از سال ۱۹۸۶ به این سو بود.

 

 

 

 

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

بانوان

درخشش زنان ورزشکار سقز در مسابقات کشوری

افتخاری دیگر از بانوان کونگ‌فوکار سقزی این بار در مسابقات توآی کشور این مسابقات با …

یحیی

گل‌محمدی: از هوادارن پرسپولیس بابت باخت عذرخواهی می‌کنم

سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس: قبل از اینکه درباره بازی امروز صحبت کنم، قصد دارم از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *