هیمن آلانی: قتل را هم شاعرانه می بینم

در گفتگو با پانا

«نان با طعم خاک»، روایتی از خاک خوراکی جزیره هرمزاست

هیمن آلانی مستندساز که با مستند «نان با طعم خاک» در بخش کوتاه پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره چگونگی تولید این اثر گفت: 10 سال است که زندگی‌ام معطوف به سفر بوده است. در این مدت با یکی از دوستانم به نقاط مختلف می‌رویم و مکان‌های مختلف را می‌بینیم. زمستان پارسال بود که در کیش بودم و اتفاقی با دوستم و آقای قادری که تصویربردار مستند است، در اخبار شنیدیم جزیره هرمز و خاک آن اولین جزیره و خاک خوراکی دنیا محسوب می‌شود. این خبر را ناسا کار کرده بود و گویا خاک جزیره در حال قاچاق شدن بود. ما در نزدیکی آن منطقه بودیم و رفتیم تا ببینیم که ماجرا چیست.
وی افزود: فیلمسازی ما خیلی مینیمال و ساده است. همیشه دو نفریم. وقتی آنجا را دیدیم گفتیم ارزش آن را دارد که چند شب بمانیم و از محلی‌ها تحقیق کنیم که متوجه شویم قضیه از چه قرار است. به این ترتیب تصویربرداری را شروع کردیم و نتیجه مستندی است که در جشنواره حضور دارد.
این مستندساز همچنین درباره چگونگی پرداختن به این موضوع گفت: نگاهم به زندگی زیبایی‌شناختی بوده و تاکنون دو کتاب شعر نوشتم. در واقع هر مسئله‌ای را از دریچه شعر می‌بینم. وقتی می‌خواهم موضوعی را مطرح کنم، اگر قتل هم باشد خیلی شاعرانه جلو می‌رود. اگر موضوع دزدی، خیانت یا هر چیز دیگری هم باشد رویکردم همان است. همیشه دوست دارم کاری بسازم که مخاطب بگوید چقدر ساده و به این خود باوری برسد که او هم می‌تواند آن را بسازد.
آلانی با بیان اینکه در پروسه تولید فیلم نمی‌داند نتیجه چه خواهد شد، گفت: شکل روایت و مجموعه فیلم همیشه با همراهی تدوینگر و تصویربردار عملی می‌شود.مدل فیلمسازی ما به این صورت نیست که من نشسته باشم و بگویم باید حتما به این صورت جلو برویم.
کارگردان مستند «کوهنوردان کردستان» در ادامه عنوان کرد: خاک همیشه حائز اهمیت بوده و تنها چیزی است که آدم در دنیا و زندگی می‌تواند با آن آرام بگیرد. حتی لمس خاک آرامش بخش است. در همه فیلم‌هایم موضوع خاک نمود دارد. مرگ و زندگی در خاک بوده و ما بودن و مرگ را می‌توانیم در خاک تعریف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه خاک چیزی است که می‌تواند شما را دوباره بسازد یا نابود کند، ادامه داد: وقتی در سفر هستم حس می‌کنم هر نقطه از ایران تن من است. البته ناسیونالسیت نیستم که این موضوع فقط به ایران اطلاق کنم، اگر در آفریقا هم زندگی کنم، دوست دارم آنجا نیز مفید باشم و قطعا به خاک آنجا هم تعصب خواهم داشت.
آلانی در پایان گفت: هیچوقت کارهایی که ساختم را به جشنواره ای ندادم و این اولین مستند از من است که به جشنواره سینما حقیقت می‌آید. تاکنون 19 مستند ساختم ولی هیچ جایی نفرستادم. زندگی‌ام در یک ماشین خلاصه شده و همیشه در سفر و در حال زندگی هستم، بنابراین به جشنواره‌ها نمی‌رسیدم.
پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود./ پانا

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

اعلام فراخوان دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی سنتی و آیین های نمایشی زیویه ( سقز)

فراخوان برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای آئینی سنتی و آیین های نمایشی زیویه ( سقز) مهلت …

نوروز

مراسم بزرگ‌ و باشکوه نوروز در شهر صاحب+ فیلم

مراسم بزرگ‌ و باشکوه  عید باستانی نوروز در شهر صاحب  استان کردستان برگزار شد به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *