واکسیناسیون

مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی

پیام دکتر رحیم سلطانی رییس مرکز بهداشت شهرستان بوکان به مناسبت هفته ملی سلامت مردان ایران ۱۴۰۰

” واکسن ها یکی از بزرگترین دستاوردهای پزشکی دنیای معاصر قلمداد می شود و به گفته سازمان جهانی بهداشت سالانه از مرگ دو تا سه میلیون نفر بر اثر بیست نوع بیماری جلوگیری می کنند. واکسن کرونا به طور قابل توجهی عوارض شدید و مرگبار بیماری را کاهش می دهد؛ برآورد می شود در افراد واکسینه شده میزان بستری در بخش های غیرICU تا ۶۳/۵٪ و میزان بستری در ICU تا ۶۵/۵٪ و میزان مرگ تا ۶۹/۳٪ کاهش می یابد.
مطالعات صورت گرفته نشان داده است که ما با بحران اختلالات روان بخصوص افسردگی و اضطراب در کرونا مواجهیم که به مشکل جهانی بدل شده است؛ از این رو باید پیشگیری های لازم، برنامه ریزی ها و آموزش های لازم برای گروه های مرجع و آموزش های خودمراقبتی و دگر مراقبتی روان به مردم را در در اولویت برنامه های حوزه بهداشت قرار دهیم.

 

BEHDASHسلامت جنسی مردان جز مهمی از سلامت و تندرستی کلی آنان را تشکیل می دهد. در بحث سلامت باروری تاکنون کمتر به مردان پرداخته شده است و تمرکز عمدتا بر روی زنان بوده است. مردان، همسران آنها و پرسنل بهداشتی درمانی در حفظ سلامت باروری مردان تاثیرگذارند.
یافته های بدست آمده نشان می دهد که دغدغه های اقتصادی، مسائل خانوادگی، فقدان تأمین اجتماعی و دغدغه های ناشی از مدیریت کلان از جمله عوامل بازدارنده فکری مهم در اولویت دهی به سلامت در مردان ایران به حساب می آید.

توجه ویژه به برخی مؤلفه های اجتماعی سلامت مردان در این هفته می تواند موجب توجه بیشتر مردان به موضوع سلامتی و خودمراقبتی گردد.
در حیطه سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان، بیشتر افراد اطلاعات مربوط به بیماری و سلامتی را از طریق اینترنت دریافت می کنند. بنابراین لزوم ایجاد بسترهای اینترتی که عاری از اطلاعات غیرعلمی و به خصوص در ارتباط با همه گیری کرونا عاری از شایعات باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در پایان لازم است به اهمیت شیوه زندگی سالم و سرطان های شایع مردان اشاره کرده و اینکه سرطان دومین علت مرگ در جهان به شمار می رود. سرطان های ریه، پروستات کولورکتال، معده و کبد شایع ترین سرطان ها در مردان دنیا می باشد. بین ۳۰ تا ۵۰ درصد مرگ های ناشی از سرطان با تغییر یا اجتناب از عوامل خطر سرطان قابل پیشگیری است. حفظ وزن طبیعی، رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزی، ورزش منظم و اجتناب از مصرف دخانیات از عواملی هستند که موجب پیشگیری از سرطان های مختلف در مردان می شود”.

خبرنگار:سید سلیمان امام زنبیلی

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

تصادف سه خودرو در جاده بوکان – میاندوآب یک مصدوم برجای گذاشت

ساعاتی قبل برخورد سه دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ ، تیبا و ۲۰۶ در جاده بوکان …

 ‍ ‍ نەورۆز

نەورۆز هێمای ژیانە…..

‍ ‍ ‍ نەورۆز هێمای ژیانە….. کەیوان ڕەحیمی نەورۆز و هاتنی وەرزی نوێ لە هەموو جیهان واتەی نوێ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *