سد مهاباد

تالاب های بین المللی «کانی برازان» و «قوپی باباعلی» مهاباد در انتظار آب!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه پیشتر رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از ضرورت ٤ میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب های بین المللی “کانی برازان” و “قوپی بابا علی” این شهرستان خبر داده بود، اکنون مدیر امور آب مهاباد می گوید: قرار است یک میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد برای کمک به احیای این دو تالاب بین‌المللی رهاسازی شود.

به گزارش بتین نیوز، اواخر شهریور ماه تالاب بین‌المللی «قوپی باباعلی» مهاباد در یک قدمی خشک شدن قرار گرفته بود و تابستان تیر آخر خودش را زد و در نبود حق آبه این تالاب بین المللی اکنون کاملا خشک شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد از اواسط شهریور ماه در جلسه کارگروه تخصصی تنوع زیستی کمیته هماهنگی مدیریت جامع تالاب گفته بود: «از اوایل شهریور بر اثر تبخیر و نداشتن آب، بخش‌های زیادی از این تالاب  خشک شده‌ و صورتی که ۲ میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد راهسازی شود از طریق رودخانه مهاباد و زهکش های روستای گرده‌گروی” که در مجموع حدود ۱۰ کیلومتر مسافت دارد، آب وارد تالاب شده و این تالاب برای ورود پرندگان مهاجر پاییزی مهیا می شود». اما با رسیدن به نیمه مهر ماه هنوز حق آبه ایی به «قوپی باباعلی» نرسیده و این تالاب کاملا خشک شده است!

دیگر تالاب بین المللی مهاباد اما کمی وضعیت اش از این یکی بهتر است، فاروق سخنور رییس اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در این باره به خبرنگار کردپرس می گوید: در حال حاضر ۵۰ درصد مساحت آبی تالاب بین المللی “کانی‌برازان”، در بخش شمالی خشک شده و تنها بخش جنوبی آن است ٣٠ تا ٤٠ درصد دارای آب است.

او با اشاره به اینکه تالاب«قوپی باباعلی» خشک شده است، تاکید می کند: احیای آن نیازمند تامین آب از منابع آبی از جمله سد مهاباد است و برای هر کدام از تالاب های کانی برازان و قوپی بابا علی، باید ٢ میلیون متر مکعب رها سازی شود که این موضوع از سوی اداره محیط زیست شهرستان از ١٥ شهریور ماه درخواست شده است.

سخنور بیان می کند: این تالاب ها یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان در جنوب دریاچه ارومیه هستند و با پر آب شدن می توانند زیستگاه پاییزی مناسبی برای  هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی و مهاجر باشند.

او ادامه می دهد: بر اساس آخرین طبقه بندی حفاظتی مهره داران کشور، ۱۴ گونه از ۵۲ گونه پرندگان در خطر انقراض و ۳۰ گونه از ۹۴ گونه پرندگان حمایت شده و حفاظت شده در زیستگاه «کانی برازان» مشاهده شده اند که نشان از اهمیت و ارزش این تالاب دارد و و با با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

بر اساس اعلام مدیر امور آب مهاباد؛ حجم آب ذخیره شده در پشت مخزن سد مهاباد ۷۴ میلیون مترمکعب برآورد می شود که این حجم آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ٧میلیون مترمکعب بیشتر است و قرار است یک میلیون مترمکعب آب سد مهاباد برای کمک به احیای تالاب بین‌المللی کانی‌برازان این شهرستان رهاسازی شود و پس از تامین آب این تالاب ، بخشی از آب سد نیز برای کمک به احیای تالاب قوپی باباعلی رهاسازی گردد.

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

حماس

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: اگر در این جنگ پیروز نشویم دیگر قادر به زندگی در این منطقه نخواهیم بود

گالانت در نشست خبری مدعی شد: در نتیجه حملات هوایی، زمینی، دریایی و اطلاعاتی ما …

یک خانم عضو جدید شورای شهر مهاباد شد

به گزارش بتین نیوز ; صبح یکشنبه آیین تحلیف «شادی جنگلی»، عضو جدید و علی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *