سفر

انتظار کُردها از رئیس جمهوری

سفر رئیس جمهور محترم به کردستان در شرایط کنونی پیام های متنفاوتی را در بر دارد هر چند که سفر با هدف افتتاح خط انتقال آب سد آزاد به سنندج تعریف شده است اما جامعه کردستانی از این سفر انتظاراتی دارند که اجابت حداقلی آنان می تواند به آرامش جامعه کمک نماید.

 یقینا در این سفر  پیگیری مسائل اخیر مناطق غرب کشور که مع الاسف خاستگاه آن یکی از شهرهای استان کردستان بوده است، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مطالبات مردم در سفرهای معمولی  هیات دولت بیشتر اشتغال و مسائل عمومی جامعه می باشد، اما این سفر  می تواند به نوعی دلجویی دولت از آسیب دیدگان اخیر و همچنین سرکشی به مدیران اجرایی و بررسی میدانی ناآرامی های اخیر در استان باشد. پس انتظار دارند رئیس جمهور نه تنها صدا بلکه حرف دل مردم را بشنود و حتی المقدور در رفع این مطالبات گام های اساسی بردارد.  آنچه که از مطالبات کف جامعه بر می آید، مردم از انباشت برخی مطالبات که می توانست شرایط بهتری را در دولت جدید رقم بزند گله مندند همچنین از کسانی که  مطالبات آنان را  قربانی خشونت کرده  و چهره کُردها را مخدوش کردند مکدرند.

تملق و چاپلوسی با روح مدیریت جامعه دینی منافات دارد مع الاسف این ویروس مخرب در سطوح مدیریت ادواری دولت ها عامل اصلی ناکارآمدی بوده است. انتظار می رود دولت سیزدهم از این ورطه مهلک مدبرانه عبور کند تا شاهد رشد و شکوفایی خادمین واقعی ملت باشیم.

 مردم تشنه گفتمان  عدالت پروری و مردم سالاری اند. در دولت گذشته نقش مدیران جامعه قومی و مذهبی  در سطوح ملی خصوصا دستگاه دیپلماسی پررنگ تر بود. در دولت سیزدهم خبری از حضور برجسته نخبگان این جامعه در سطوح میانی وزارتخانه ها و دستگاه دیپلماسی دیده نمی شود. در حالی که با توجه به مشارکت معناداری که جامعه کردستانی در این دور انتخابات داشتند انتظار می رفت گشایش بیشتری در  مشارکت قدرت داشته باشند.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت نتوانسته تا کنون رضایت نخبگان و روحانیون جامعه را برآورده نماید و واسطه خوبی حداقل برای مردم کردستان نبوده است. مردم از نگاه تبعیض آمیز در عمده سطوح جامعه رنج می برند. عمده ترین مشکل جامعه خصوصا مناطق کردستانی معضلات معیشتی و گرانی لجام گسیخته و ناکارآمدی مدیریتی می باشد.

آمارهای اشتغال در منطقه و تورم نقطه ای با واقعیت های کف میدانی در این استان تفاوت دارد، انرژی مدیران در این مدت صرف چینش های غیر متعارف نامتوازن گردیده است در مدیریت دولت جدید، خبری از طرح های توسعه ای نبوده است. سرمایه گذار خارجی و غیر استانی مشاهده نشده است، ظرفیت تجارت خارجی استان نتوانسته کمکی به کاهش بیکاری داشته باشد. توجه ویژه به زیرساخت های گردشگری و بومگردی خصوصا مناطق هورامانات می تواند علاوه بر اشتغال گسترده، موجب تالیف قلوب بین آحاد جامعه ایرانی سیالیت فرهنگی را نیز به دنبال داشته باشد.

برجسته ترین ممر معیشتی مرزنشینان کولبری است که از دغدغه های  رییس محترم  جمهوری حتی در دوران قبل از ریاست جمهوری بود، انتظار می رفت مدیران استان های مرزی در رفع این نقیصه گام های اساسی بردارند تا دیگر دستگاه ها هزینه نظارت برآن را نپردازند.

اقدامات برزمین مانده اجرایی مانند کولبری ربطی به سیاست های کلان دولت ها ندارد مدیران مناطق خصوصا پس از تفویض اختیار به آنها براحتی می توانستند بار مطالبه از دولت را کاهش بدهند که متاسفانه تا کنون هیچکدام از استان های مرزی اقدام گشایشی در این زمینه صورت نداده اند. جامعه مرزنشین همچنان انتظار بهبود وضعیت معیشتی را دارند بر اثر این سوء مدیریتی برخی روستاهای مرزی به علت سختگیری های مرزی و نبود ممر معیشتی بصورت خانوادگی به خارج کوچ کرده اند.

وزیر  کشور در اتفاقات اخیر می توانست زخمی که بر  پیکر جامعه کردستانی در تهران وارد شد در همان پایتخت مدیریت کند که تدبیر آن را نداشت  به تبع آن مدیریت استان نیز بعلت کم تجربگی، تدبیری کاربردی نتوانست اعمال کند . مدیران شهرستانی ضعیف و ناکارآمد و بی تجربه بر این نارضایتی ها دامن زدند که ملاحظه می شود کشور  از این واقعه ای که به سادگی در همان نقطه شروع قابل مدیریت بود به آشوب کشیده شد، تا ورود جنابعالی و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این پرونده و دلجویی از آن؛ اهمیت داده شد.

مدیران اجرایی  استان در اندازه گفتمان رئیس جمهور نبوده و بیشتر نگاه قشری به جامعه کردستانی داشته اند. عمده مدیران دولتی در نا آرامی های اخیر به درون  مردم نرفته و به بهانه ترس از تهدیدات واهی مردم را  در برابر مشکلات ترکیبی تنها گذاشتند و عمده هزینه آن را به دوش دیگران انداختند.

هر چند برخی طرح ها در این مدت مطرح شده، اما در یک سال گذشته اجرای  طرح های متناسب با نیازمندی های استان کردستان مشاهده نشده است و  انظار می رود با طرح های جهشی توسعه ای جبران عقب ماندگی گذشته را بنمایند.

عمده مدیران منصوب دولت جدید کارنامه قابل قبولی ندارند. کما اینکه در ناآرامی های اخیر خود را نشان دادند مانند شهر دیواندره که یکی از آرام ترین شهر های کردستان بود اما در سایه ناکارآمدی مدیریت آن، مشکل ساز شد.

ضمن تقدیر از افتتاح طرح آبرسانی به شهر سنندج که از مطالبات به حق مردم نجیب این شهر می باشد انتظار می رود در حاشیه این سفر و پس از بررسی های میدانی از مشکلات استان و بلکه مسائل مبتلا به مناطق کردنشین، اقدامات اورژانسی در راستای تثبیت شرایط پایدار فعلی صورت گیرد.

عمده ترین دغدغه مردم شهرهای کردستان در کنار معیشت ابتدایی ترین آنان صفوف طولانی نانواخانه ها می باشد که ناشی از بی تدبیری در سیستم تهیه و توزیع آرد و نان است. توجه به رفع آن بخش اعظمی از مشکلات ضعیف ترین قشر جامعه بر طرف می شود. برخی بازداشتی های اخیر که با نگاه دستگاه قضایی زمینه آزادی آنان فراهم گردیده است با عنایت رئیس جمهوری می تواند سرعت گیرد.

برخی از مصدومین حوادث اخیر خود را پنهان کرده اند و به علت  عدم دسرسی به امکانات پزشکی بعضا جان خود را از دست می دهند که انتظار می رود یک ابلاغ  رافتی صورت بگیرد که این آسیب دیدگان  با طیب خاطر به مراکز درمانی مراجعه کنند و از خطر مرگ تدریجی نجات یابند.

صدور دستور برنامه ریزی فعال شدن معابر کولبری زیر نظر دستگاه های مربوطه آرامش را به مرزنشینان برمی گرداند. تغییر جدی در مدیران اجرایی نا کارآمد و بیگانه با مطالبات مردم آرام بخش خواهد بود.

 صدور دستور بهبود وضعیت معیشت روحانیون اهل سنت  در راستای تکریم  این  خادمان تاثیر گذار و کم توقع  جامعه کردستانی بی جواب نخواهد بود همچنین تامین بیمه تکمیلی این فرزانگان جامعه به عنوان حامیان آرامش اجتماعی می تواند چشم نامحرمان را از این مجموعه بدور نگهدارد.

 آنچه که در حال حاضر نیاز فوریی و ضروری جامعه رنجیده خاطر می باشد، کمرنگ شدن اعتماد است و تنها دوای آن ارتباط است، ارتباط است، ارتباط است ارتباطی که عمده مدیران فعلی از آن فاصله دارند.

 انتظار می رود در کنار جاری شدن آب شرب سالم به درون لوله خانه های  خانوارهای نجیب سنندجی، جان های تشنه خدمت و صداقت مناطق کُردنشین نیز با نگاه گشایشی سیراب شوند./ کرد پرس

درباره‌ی لقمان شهابی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه خبری بتین نیوز / مدرس حوزه رسانه و خبرنگاری

همچنین ببینید

حادثه

انفجار گاز در سقز حادثه آفرید

انفجار گاز در سقز حادثه آفرید به گزارش بتین نیوز ،ارسطو گویلی اظهار کرد : …

ورزشکار

پیکر قهرمان سقزی در آرامستان «آیچی» آرام گرفت + تصویر

پیکر «فریار امینی پور» قهرمان موی تای کشور که ۲ هفته پیش در یک حادثه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *